Heb je een geschikte vacature gevonden en wil je solliciteren? Zó pak je dat aan.
- Brief of mondeling
Veel werkgevers willen eerst een motivatiebrief en een curriculum vitae (cv) ontvangen. In de brief vertel je kort waarom je solliciteert en waarom je denkt dat de vacature bij jou past. Het cv is een overzicht van je opleidingen, eerdere werkervaring en andere activiteiten. Bekijk deze tips voor het maken van een cv. Laat je brief en cv lezen aan een ander voordat je hem verstuurt. Een extra paar ogen helpt om eventuele fouten eruit te halen. Soms kun je mondeling solliciteren, bijvoorbeeld via de telefoon of online. - Op gesprek
De werkgever nodigt een aantal kandidaten uit voor een gesprek. Krijg jij een uitnodiging? Bereid je voor op vragen over je opleiding en over eerdere werkervaring. Ook zal een werkgever willen weten waarom je bij dit bedrijf hebt gesolliciteerd. Misschien heb je zelf ook vragen of wil je iets meer vertellen jezelf. Dan krijgt de werkgever een goed beeld van wie jij bent. Zó bereid je je voor op een sollicitatiegesprek. - Aangenomen of toch niet?
Na je sollicitatiegesprek krijg je te horen of je bent aangenomen of niet. Heb je de baan? Reden voor een feestje! Is de baan naar iemand anders gegaan? Jammer, volgende keer beter. Een tip: bel nog even met de werkgever. Misschien kun je tips krijgen die je bij een volgend gesprek kunt gebruiken. - Onderhandelen over salaris en arbeidsvoorwaarden
Als je bent aangenomen, volgt een gesprek over salaris en arbeidsvoorwaarden. Bereid je voor. Zoek vooraf uit wat je waard bent en bepaal voor jezelf een ondergrens, bijvoorbeeld wat je minimaal wilt verdienen. Denk ook na over andere wensen. Bijvoorbeeld flexibele werktijden of extra vakantiedagen. Benut deze tips voor je gesprek over arbeidsvoorwaarden.